“Το Εργαστήρι Σχεδίου” ταξιδεύει…για την αρχιτεκτονική-Παρίσι-Λονδίνο-2018
“Το Εργαστήρι Σχεδίου” ταξιδεύει…για την αρχιτεκτονική-Παρίσι-Λονδίνο-2018
Τα ταξίδια αποτελούν αδιαμφισβήτητα μέρος της παιδείας μας.
Ειδικά για την παιδεία της αρχιτεκτονικής αποτελούν ίσως τον αποτελεσματικότερο τρόπο να αντιληφθεί κανείς, την αδιάρρηκτη σχέση της με την πολιτική, την οικονομία, την κοινωνία και τον πολιτισμό μιας χώρας.
Στο πρώτο μας αυτό εκπαιδευτικό ταξίδι εκτός των ελληνικών συνόρων επισκεφτήκαμε δυο μεγάλες μητροπόλεις. Το Παρίσι και το Λονδίνο.
Στους χάρτες του ταξιδιού μας (6 ημερών) εντάξαμε κτήρια από την σύγχρονη άλλα και την ιστορική αρχιτεκτονική των δυο πόλεων.
Τα κτήρια, τα σημεία, οι τόποι που περπατήσαμε, σκιτσάραμε, σχολιάσαμε, συζητήσαμε και φωτογραφήσαμε, παρουσιάζονται στην συνέχεια σε ένα ¨ταξιδιωτικό ημερολόγιο” που θα θυμόμαστε όλοι μας για πολύ καιρό στο μέλλον!
Παρίσι
1η μέρα 26/6
- Μετά την άφιξη μας στο Αεροδρόμιο Ορλί και την μετάβαση μας στον τόπο διαμονής μας επί της οδού Βoulevard De Magenta ξεκίνησε η περιπλάνηση μας στο Παρίσι.
Το κοντινότερο κτήριο που επισκεφθήκαμε ήταν στην περιοχή Beabourg το Κέντρο Georges Pompidou Center (1971-1977) των Renzo Piano, Ricard Rogers & Gianfranco Franchini.
Ένα κτήριο πρωτοποριακό για την εποχή του, για την κατασκευαστική και μορφολογική του επανάσταση. Ανήκει στο κίνημα της μεταμοντέρνας αρχιτεκτονικής.
Ο πρωταρχικός σκοπός των αρχιτεκτόνων ήταν το ίδιο το κτήριο να αποτελεί ως μουσείο ένα νέο αρχιτεκτονικό κίνημα. Η κεντρική ιδέα στο σχεδιασμό του, και ίσως και η πιο προφανής, είναι όλη η υποδομή του κτηρίου να είναι φανερή και να εκτίθεται. Ο ίδιος ο σκελετός αναδεικνύει το κτίριο από το εξωτερικό του, δείχνοντας όλα τα διαφορετικά μηχανικά και δομικά συστήματα όχι μόνο για να γίνουν αντιληπτά, αλλά και για να μεγιστοποιηθεί το εσωτερικό του χώρου χωρίς διακοπές.
- NOTRE DAME
Συνεχίζοντας την περιήγηση μας στην πόλη, κάνουμε μια στάση στον καθεδρικό ναό «Παναγία των Παρισίων» γοτθικού ρυθμού κατασκευασμένο στα μέσα του 13ου αιώνα.
Τα πλέον άξια ιδιαίτερης προσοχής σημεία, που προκαλούν το θαυμασμό της αρχιτεκτονικής του ναού, είναι η υπέροχη πύλη με τον υπεράνω αυτής τεράστιο ρόδακα και τις δύο εκατέρωθεν αυτής πύλες, τα περίφημα γλυπτά, τα δύο κωδωνοστάσια ύψους 68 μ. καθώς και ο εσωτερικός διάκοσμος με τα έξοχης υαλογραφικής τέχνης (βιτρώ) παράθυρα.
Πρόκειται για έναν χώρο, τέχνης και εκθέσεων με χώρους γραφείων στους ορόφους (9) και θέσεις σταθμεύσεις στα υπόγεια (8) επίπεδα. Δεδομένων των ιστορικών στοιχείων και της ομορφιάς που βρέθηκαν στην υπάρχουσα περιοχή, η συνεργασία με την ύπαιθρο έγινε βασικός σχεδιαστικός στόχος για το Nouvel. Tα παράθυρα ύψους 8 μέτρων που χωρίζουν το χώρο των γκαλερί από τον εξωτερικό χώρο, είναι πλήρως αφαιρούμενα το καλοκαίρι επιτρέποντας μια πλήρη συγχώνευση του χώρου. Την ημέρα που επισκεφθήκαμε το κτήριο είχαμε την τύχη να περιηγηθούμε την έκθεση του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Junya Ishigami
2η μέρα 27/6
Τα πέντε σημεία μιας νέας αρχιτεκτονικής. Ο Le Corbusier δημιούργησε το 1927 ως θεμελιώδεις αρχές του σύγχρονου κινήματος, τα πέντε σημεία υποστηρίζουν το οπλισμένο σκυρόδεμα για την κατασκευή του pilotis, του roof garden, του ανοιχτού σχεδίου, των οριζόντιων παραθύρων και του ελεύθερου σχεδιασμού της πρόσοψης – Όλα τα παραπάνω έχουν βρει εφαρμογή στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της Villla Savoye.
Ο σχεδιασμός του κτηρίου σύμφωνα με την περιγραφή του δημιουργού, ανταποκρίνεται στο σκηνικό του Jardin d’Acclimatation, που υποδηλώνει την παράδοση των κτιρίων από γυαλί θερμοκηπίου του 19ου αιώνα. Τον ρόλο του Jardin στην πολιτιστική μνήμη (ειδικά το έργο του Marcel Proust) και την επιθυμία δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης για τα παιδιά και τις οικογένειες που συχνάζουν στο πάρκο Τζαρντίν. Κατασκευασμένο στην άκρη ενός κήπου με νερό που δημιουργήθηκε ειδικά για το έργο, το κτίριο αποτελείται από ένα σύνολο από λευκά τεμάχια (γνωστά ως “παγόβουνα”) που είναι επενδεδυμένα πάνελ, υποστηριζόμενα από ξύλινα δοκάρια. Τα” πανιά” παρέχουν στη Fondation Louis Vuitton τη διαφάνεια και την αίσθηση της κίνησης, ενώ επιτρέπει στο κτίριο να αντικατοπτρίζει το νερό, το δάσος και τον κήπο.
Η αίσθηση που δίνεται για την κλίμακα του συγκεκριμένου κτηρίου όμως από κοντά είναι κάπως διαφορετική…Γιγαντιαίες αναρτήσεις για πανάκριβα καμπυλωμένα γυάλινα πάνελ, που στην πραγματικότητα δεν έχουν καμία χρήση. Η εξωτερική μορφολογία του κτηρίου δεν συναντάται πουθενά στο εσωτερικό του.
- La Defence
Η περιοχή που αποτελεί την πρώτη επιχειρηματική συνοικία της Ευρώπη με μια πληθώρα κτιριακών εγκαταστάσεων με την χρήση των νέων τεχνολογιών. Στο επίκεντρο «Η μεγάλη αψίδα» 1989 από τους Johan Otto von Spreckelsen, Πολ Αντρέυ, Πίτερ Ράις, Erik Reitzel
3η μέρα 28/6
- Νέο κτήριο Φιλαρμονικής (LA VILLETE)-JEAN NOUVEL 2007
Το 2007 O Jean Nouvel ήταν ο νικητής του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το νέο κτήριο της Φιλαρμονικής στο Παρίσι. Χωροθετημένο στο πάρκο Villette, στο ύψωμα του λόφου, προσφέρει μια καινοτόμο μορφολογία. H κεντρική αλουμινένια σπείρα εσωκλείει την κεντρική αίθουσα. Οι περιβάλλλουσες ματ πλευρές καλύπτονται με αλουμινένια ψηφιδωτά πουλιών πότε στις κάθετες και πότε στις οριζόντιες επιφάνειες.
Τα πέντε σημεία του μοντέρνου κινήματος χαρακτηριστικά κάνουν την εμφάνιση τους και στο παράδειγμα κατοικίας Villa La Roche για τον συλλέκτη έργων Roche. Η ράμπα για την άνοδο, ο κεντρικός αίθριος χώρος στην είσοδο, τα έργα του Le Corbusier αποτελούν τα χαρακτηριστικά σημεία του εσωτερικού χώρου της κατοικίας.
Λονδίνο
4η μέρα 29/6
Σχεδιασμένο ως “κάθετη πόλη” από τον Renzo Pianoγια την αντιμετώπιση του αυξανόμενου πληθυσμού της πόλης και την ανάγκη μεγιστοποίησης του χώρου, παρέχει μια λειτουργική κεντρική δομή για το Λονδίνο. Το επίπεδο του εδάφους περιλαμβάνει μια δημόσια πλατεία με εστιατόρια και καφέ. Τα 50.000 τ.μ. γραφείων περιλαμβάνουν φυσικά αεριζόμενους χειμερινούς κήπους, ενώ τα 195 δωμάτια και τα αποκλειστικά διαμερίσματα που βρίσκονται στους επάνω ορόφους προσφέρουν την υπέροχη θέα της πόλης στους χρήστες. Άλλο ένα παράδειγμα που η “οικονομία” της πόλης χρησιμοποιεί την αρχιτεκτονική ως μέσο προβολής της.
Το αρχικό κτίριο σχεδιάστηκε από τον Giles Gilbert Scott στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και παροπλίστηκε μετά από μόλις τρεις δεκαετίες χρήσης. Βρίσκεται απέναντι από τον Τάμεση από τον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου, η καμινάδα του σταθμού βρίσκεται σε αντίθεση με τον θόλο του καθεδρικού ναού.
Jacques Herzog, Pierre de Meuron Οι αρχιτέκτονες που επιλέχθηκαν από διάφορους γνωστούς υποψήφιους σε διεθνή διαγωνισμό το 1995.
Αναγνώρισαν τις δυνατότητες του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής και αισθάνθηκαν ότι οι ελάχιστες εξωτερικές αλλαγές ευθυγραμμίζονται με το δικό τους όραμα για το μουσείο.
5η μέρα 30/6
- Victoria n Albert museum-AL-A (Amanda Levete)
To αρχιτεκτονικό γραφείο Α-LA ολοκλήρωσε μια νέα είσοδο από πορσελάνη και υπόγειο εκθεσιακό χώρο στο Μουσείο Victoria and Albert.
Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει μια εναλλακτική είσοδο στο μουσείο, καθώς και επιπλέον χώρο γκαλερί και υπαίθριου χώρου.
- British Museum
Η ιδέα του Foster για το αίθριο του κτηρίου ήταν να μετατρέψει το εξωτερικό του περιβάλλον σε ένα φιλόξενο δημόσιο χώρο, προστατευμένο από τις καιρικές συνθήκες, ένα μουσείο ανοιχτό στο κοινό.
Η ολλανδική εταιρεία ΟΜΑ εργάστηκε με τους Allies και Morrison της Arup για να αποκαταστήσει το κέλυφος του κτιρίου της δεκαετίας του 1960 στο δυτικό Λονδίνο,συμπεριλαμβανομένης της χαρακτηριστικής υπερβολικής παραβολικής οροφής που καλύπτεται από χαλκό.Ο αρχιτέκτονας John Pawson είναι ο υπεύθυνος για τους πρόσφατα ανακατασκευασμένους εσωτερικούς χώρους του κτιρίου, όπου οι αίθουσες του μουσείου είναι τοποθετημένες γύρω από ένα εντυπωσιακά σχεδιασμένο αίθριο με ξύλινα και μαρμάρινα δάπεδα.
6η μέρα 1/7
- Central Saint Martin
Οι κεντρικές εγκαταστάσεις του Saint Martin σε ένα κτήριο που έχει αποκατασταθεί χωρίς να “κρύβει” την ηλικία του και την ιστορία του με νέα δομικά στοιχεία αρμονικά συνδεδεμένα
Το ταξίδι αυτό ήταν μια από τις ωραιότερες εμπειρίες τόσο για την εκπαιδευτική του υφή γύρω από τον πολιτισμό και την αρχιτεκτονική άλλα όσο και την συλλογική μας εμπειρία που θα μας μείνει αλησμόνητη! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!!